Skip to main content

Het is een bekend fenomeen: tijdens Pasen gaan mensen op zoek naar goed verstopte paaseieren. Het is altijd een verrassing als je ze vindt. Maar wat als je dit jaar niet buiten in de tuin kunt zoeken naar paaseieren met je familie? Geen zorgen, je kunt altijd op jacht gaan naar Easter eggs op het internet! Naast “paasei” verwijst het Engelse “Easter egg” ook naar verborgen developer grapjes. Je weet het misschien niet, maar er zijn bepaalde woorden die je in je Google-zoekopdracht kunt typen die wat vreemde, maar heel coole resultaten opleveren. Bij SP*RKL Marketing hebben we ons verdiept in de wereld van Easter eggs en hebben we de meest leuke verrassingen voor je ontdekt.

Wat is een Easter egg?

Iedereen is bekend met het zoeken naar paaseieren, maar wist je dat je ook de rest van het jaar door kan gaan met speuren? Het internet zit namelijk vol met Easter eggs. Net als de kleurrijke paaseieren die mensen jaarlijks verstoppen met Pasen, verstoppen mensen ook grapjes of boodschappen in (online) content waar mensen naar kunnen zoeken. Tegenwoordig wordt de term veelal gebruikt voor bewust verstopte berichten of grapjes in games, video’s, muziek en dus ook op het internet. Vergelijkbaar met de paaseieren die hun naam dragen, vergen ze speurwerk om ze te vinden, maar kunnen ze ook onverwacht opduiken, net zoals dat ene paasei dat je na maanden plotseling weer ontdekt achter de bank, omdat je vergeten was dat je het daar had verstopt.

Het doel van een Easter egg

Naast de lol van het zoeken naar paaseieren, dient het ook een doel. Verborgen boodschappen helpen bedrijven namelijk om zich helder te profileren en op een positieve manier de aandacht te trekken. Het ultieme doel? Een sterke relatie opbouwen met je doelgroep en je merkidentiteit versterken. Daarnaast verhogen Easter eggs de zichtbaarheid van je bedrijf en zijn een leuke en goedkope toevoeging aan je marketingstrategie.

Easter eggs die net goed genoeg verstopt zitten

Wil je ook graag een Easter egg verstoppen op jouw website? Zorg er dan voor dat jouw Easter egg goed is verborgen en niet te gemakkelijk te vinden is. Het ideale scenario is dat bezoekers het bij toeval ontdekken terwijl ze door je website scrollen. Wanneer slechts een select aantal mensen op de hoogte zijn van je Easter egg en het vervolgens enthousiast delen met vrienden en collega’s, dan ben je echt op de juiste weg. Het belangrijkste is om een balans te vinden tussen de mate van verborgenheid en de kans dat het wordt gevonden. Als het te moeilijk is om te ontdekken, loop je het risico dat het onopgemerkt blijft en niet wordt gewaardeerd. Maar als het te gemakkelijk te vinden is, kan het de spanning en het gevoel van exclusiviteit verminderen.

Kortom, terwijl je je Easter egg verstopt, moet je er ook voor zorgen dat het niet te diep verborgen is, zodat het kan worden ontdekt door nieuwsgierige en toekomstige leads, die het vervolgens graag willen delen met anderen.

sp*rkl marketing easter egg

De leukste Easter eggs

Omdat creativiteit de kern vormt van SP*RKL Marketing, hebben we besloten om het web grondig te doorzoeken op zoek naar de meest verborgen en boeiende Easter eggs die deze meesterbreinen met uiterste precisie hebben verstopt.

Adventure
Wist je dat de allereerste Easter egg in een game te vinden is in ‘Adventure’ op de Atari 2600? Ondanks de beperkte graphics van die tijd is het toch een opmerkelijke vondst. Spelers moeten een speciale reeks acties uitvoeren, waarna een geheime stip verschijnt. Als je deze stip naar een specifieke plek in het spel brengt, wordt de naam van de ontwikkelaar onthuld. Het is misschien niet zo spectaculair, maar wel een leuke ontdekking uit de begindagen van gaming.

Amazon
Iedereen kent Amazon wel als ’s werelds grootste online retailer. Maar wist je dat er een Easter egg verstopt zat in de achterliggende code van de website? Als je de website bezoekt, hoef je alleen maar met je rechtermuisknop te klikken en ‘inspecteren’ te selecteren. Dan vind je onderaan de code van hun startpagina een verrassende eend die miauwt. Een eend die miauwt? Ja, je leest het goed, een eend die miauwt!

Apple
Apple houdt van verrassingen en verstopt graag Easter eggs in de iPhone, iPad en Mac. Vooral in de app-iconen zie je dit terug. Neem bijvoorbeeld de Klok-app: niet alleen zie je de tijd, maar ook de seconden tikken nauwkeurig weg. Het Kaarten-icoon laat niet zomaar een plek zien, maar het Apple Park in Cupertino, het hoofdkantoor van Apple. Een ander opvallend kenmerk is het bril-icoon in Safari’s leeslijst. De ronde glazen en het montuur zijn een knipoog naar Steve Jobs’ bril.

FedEx
Er zijn talloze logo’s met verborgen boodschappen en slimme ontwerpelementen, maar één ontwerp steelt echt de show. Het iconische FedEx-logo herbergt namelijk een verborgen pijl tussen de letters ‘E’ en ‘X’. Een briljant staaltje design, als je het ons vraagt!

Fight Club
Fight Club is een film die vrijwel iedereen kent, en als dat niet het geval is, raad ik je ten zeerste aan om hem te bekijken! Hier is ook een verborgen Easter egg te vinden. Regisseur David Fincher heeft namelijk bijna in elke scène de herkenbare koffiebekers van Starbucks laten verschijnen. Of je nu de film voor het eerst bekijkt of opnieuw, let maar eens op: ergens in de achtergrond zal altijd wel een Starbucks-beker opduiken.

Instagram
Instagram heeft stiekem iets toegevoegd dat zeker wat plezier aan je DM’s zal toevoegen! Herinner je je het klassieke arcade spel Pong? Instagram geeft deze retro-ervaring een verrassende draai door simpelweg een emoji naar keuze te versturen in een chat en erop te tikken. Je wordt meegezogen in een spelletje ‘Pong’ – waarbij de emoji die je hebt gekozen de hoofdrol speelt als de bal.

Photoshop
Voor de creatieve geesten onder ons is er een leuke verrassing verborgen in Photoshop: je kunt daadwerkelijk koffie en toast maken! Om dit Easter egg te onthullen, ga je simpelweg naar de Voorkeuren in het Bewerken-menu en kies je Interface. Vervolgens houd je Shift + Alt ingedrukt en klik je op een van de kleine thema-iconen bovenaan het dialoogvenster, waardoor het verandert in een sneetje toast. En als je liever koffie wilt, houd dan Control (Cmd voor Mac gebruikers) samen met Shift en Alt ingedrukt en klik een paar keer om te schakelen tussen koffie en toast. Het is een speelse en interactieve manier om je ontwerp ervaring op te fleuren!

Google Easter eggs

Ook bij Google laten zich soms gaan op vrijdagmiddag. Zo komt het voor dat ze wat verborgen developer grapjes toevoegen aan hun zoekmachine. Google onthult nooit waar je een Easter egg kunt vinden; gebruikers stuiten er soms per toeval op.

Bouncing DVD
Je kent het wel, het DVD-logo waar we als kinderen uren naar keken en hoopten dat het de hoek van het scherm zou raken. Dat is nu mogelijk met het logo van Google.

Scheve zoekresultaten
Als je op “askew” googelt, krijg je niet alleen direct de vertaling (scheef) te zien, maar Google laat je ook daadwerkelijk ervaren wat dit woord betekent door de lay-out van de zoekresultaten scheef weer te geven.

Koprol
Deze Easter egg is een grappige vondst die alleen werkt in het Engels. Probeer eens “do a barrel roll” in te voeren in Google en kijk hoe je zoekresultaten letterlijk over de kop gaan! Geef het een kans en zie het zelf gebeuren!

Friends
Om het 25-jarig jubileum van de populaire Amerikaanse sitcom “Friends” te vieren, heeft Google speciale verrassingen toegevoegd die verwijzen naar de personages. Als je bij het personage ‘Joey Tribbiani‘ komt, zal je scherm een plakje pizza laten zien. Als je erop klikt, zullen andere stukken eten op je scherm verschijnen, waarna geanimeerde Joey-armen ze allemaal grijpen. Elk personage heeft zijn eigen unieke Easter egg!

Verschillende games
Op Google kunnen simpele spelletjes worden gespeeld waaronder: Pacman, Snake,  Boter, kaas en eieren en de klassieke Microsoft Windows-games zoals Mijnenveger en meer. De bekendste Dino game: Als je internet wegvalt in Google Chrome-browser, zie je een dinosaurusicoon bovenaan. Klik erop en het spel begint. Spring over cactussen om zo ver mogelijk te komen. Geen internet betekent niet meteen verveling!

Dit zijn natuurlijk niet de enige verrassingen. Elk jaar komen er nieuwe bij, sommige blijven voor altijd. Veel verdwijnen na verloop van tijd weer. Easter eggs zijn een leuke en slimme manier om bezoekers naar je website te trekken of vast te houden, en om ervoor te zorgen dat mensen erover blijven nadenken en praten.

Geef je Easter egg een duidelijk begin en einde

Een Easter egg die voor onbepaalde tijd op je website blijft staan is misschien niet de beste keuze. Het is beter om regelmatig iets nieuws te bedenken, zo trek je ook steeds weer nieuw publiek aan en hou je jouw vaste bezoekers geïnteresseerd. Op zoek naar inspiratie? Of weet je niet precies hoe je dit kunt aanpakken? SP*RKL Marketing kan helpen op het gebied van creatieve en unieke marketingcampagnes. Of het nu gaat om het bedenken van een nieuwe marketingstrategie of het opzetten en uitrollen van een inspirerende campagne, we gaan verder dan alleen de gebruikelijke marketingdiensten. We bieden een totaalpakket aan marketingadvies en online strategieën die jouw bedrijf echt laten SP*RKL-en. Onze aanpak is gericht op meetbare resultaten die je een voorsprong geven op je concurrenten.

Pasen of niet, online zijn er altijd nog geheimen te vinden. Wellicht heb je onze Easter egg ook al ontdekt?

 

It’s time to SP*RKL…

Laten we een kop koffie drinken (of iets anders)!

Benieuwd wat SP*RKL Marketing voor jou kan betekenen? Bel 085 060 2289 of mail ons dan even, of stuur een berichtje via het contactformulier

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.