De beste tijden om te posten op social media
Maximale impact met social media marketing
Iedereen die gebruikt maakt van social media of content creëert, begrijpt dat ‘gemiddeld’ gewoon niet voldoet. In onze branche zijn we constant op zoek naar manieren om dingen te verbeteren. Hoe kun je bijvoorbeeld slim regelen dat jouw social media posts door meer mensen worden opgemerkt? Dat er meer geklikt wordt? Dat mensen actief reageren? Of op welke social media platformen de activiteit het hoogst is? En het belangrijkste: wanneer is het ideale moment om op social media te posten? De specialisten binnen SP*RKL Marketing hebben dat voor je uitgezocht!
De kracht van tijd op social media
Bij SP*RKL Marketing begrijpen we het belang van het tijdstip om berichten op social media te plaatsen. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom, blijkt dat we net als in voorgaande jaren, social media steeds actiever zijn gaan gebruiken. In alle leeftijdsgroepen is er een stijging te zien in de tijd die mensen op social media doorbrengen. In 2023 zien we gemiddelde toename van 5 minuten per dag ten opzichte van 2022, vooral merkbaar bij de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar die meer gebruik zijn gaan maken van verschillende social media platformen. Opvallend detail is dat het aantal gebruikers van social media boven de 15 jaar is gestegen van 13,7 naar 14,1 miljoen.
Het is ook opvallend dat Facebook en X (voormalig Twitter) bijna een half miljoen gebruikers verliezen, terwijl TikTok en Instagram juist aanzienlijk in populariteit is gestegen. Instagram spant de kroon met een indrukwekkende groei van 18% onder de grotere platforms, terwijl Facebook een afname van -5% laat zien, X -13% en LinkedIn -1%. Bij de rest van de social media platformen valt op dat het aantal TikTok-gebruikers met 34% is gestegen, wat een derde meer is dan in 2022. Deze statistieken bieden zeker waardevolle inzichten als je overweegt social media als tool voor je bedrijf te gebruiken.
Wanneer plaats je een succesvolle post op social media?
Het cruciale verschil tussen een flop en een succesvolle post ligt eigenlijk in de kleine details. Ga je voor hashtags of niet? Een afbeelding, een video of toch alleen tekst? Voor wie maak je het bericht en zit je op het juiste platform? En wanneer plaats je een bericht? Het lijken misschien onbelangrijke keuzes, maar ze kunnen uiteindelijk enorme impact hebben op de resultaten. Ieder jaar voert Sprout Special een grondig onderzoek uit naar het gebruik van social media. Dit onderzoek, gebaseerd op 34.000 klanten wereldwijd, analyseert wanneer hun berichten het beste en het minst presteren, specifiek per platform. De resultaten bieden een diepgaand inzicht over de meest geschikte momenten op een bericht te posten en wanneer juist niet.
Als je alle social media kanalen op een hoop gooit en kijkt naar de factor tijd, zijn dinsdag en woensdag de beste dagen om te posten. Dus of je nu een bericht op LinkedIn, Instagram, X of TikTok plaatst; op die twee dagen heb je over het algemeen het meeste engagement. Weekenddagen hebben meestal minder engagement dan de doordeweekse dagen en op zondag is het nog een tikkeltje rustiger dan op zaterdag.
Gunstige tijden om overal op social media te delen
- Maandag tussen 10.00 en 12.00 uur
- Dinsdag tussen 09.00 en 14.00 uur
- Woensdag tussen 09.00 en 13.00 uur
- Donderdag tussen 09.00 en 12.00 uur
- Vrijdag tussen 09.00 en 11.00 uur
Over het algemeen is het dus slimmer om ’s ochtends te posten dan in de middag of avond. Maar elk social media platform heeft daarnaast zijn eigen regels. Daarom kun je niet alleen vertrouwen op algemene conclusies, maar is het cruciaal om te weten wat werkt op elk specifiek platform. De resultaten van 2023 bieden zeker een interessante kijk op de trends in het social media-landschap.
Wat kan SP*RKL Marketing voor jou betekenen?
Het bepalen van het juiste tijdstip om content te delen op social media kan aanzienlijk bijdragen aan het succes van je berichten. Door slim gebruik te maken van timing, kun je je doelgroep beter bereiken en de effectiviteit van je social media marketing aanzienlijk vergroten. Dit vergt alleen wel tijd en consistentie. Bij SP*RKL Marketing begrijpen we het belang van een strategische planning en nemen we deze taak graag uit handen. Door dit aan ons als marketingbureau toe te vertrouwen, maakt dat jij je kan concentreren op andere kernactiviteiten. Bij SP*RKL Marketing streven we naar het opbouwen van een sterke online aanwezigheid, waarbij het behalen van meetbare resultaten onze topprioriteit is. Met onze diensten garanderen we niet alleen dat je opvalt, maar zoals wij het graag zeggen; wij zorgen er ook voor dat je SP*RKL-t!
It’s time to SP*RKL…
Laten we een kop koffie drinken (of iets anders)!
Benieuwd wat SP*RKL Marketing voor jou kan betekenen? Bel 085 060 2289 of mail ons dan even, of stuur een berichtje via het contactformulier.