Skip to main content

We zitten alweer in mei. Serieus: waar blijft de tijd?

Je knippert met je ogen en boem — de helft van het jaar is (bijna) voorbij. Voor wie zijn jaar begon met strakke plannen en ambitieuze groeidoelen, is dit het moment van waarheid. Lig je op schema? Heb je je zichtbaarheid vergroot, nieuwe leads gegenereerd, een ijzersterke campagne uitgerold? Of ben je vooral heel druk geweest met… van alles?

Geen zorgen. Je bent niet de enige.

Bij veel IT- en Telecombedrijven zie je hetzelfde patroon: Q1 is druk, Q2 zit vol ad hoc klussen en urgent projectgeweld, en voor je het weet staat de zomervakantie voor de deur. Marketing? Dat schuift wel weer op naar “na de zomer”. Of naar volgend jaar. Of, heel eerlijk: naar ooit.

Maar wie nú een slimme move maakt, kan het tweede half jaar nog laten knallen. Of, zoals wij het graag zeggen: laten SP*RKL-en.

Waarom juist nú het verschil maakt

De meeste bedrijven hebben ergens begin januari een mooie strategie gepresenteerd, inclusief marketingdoelstellingen. Maar plannen zijn geen impact. Impact komt van keuzes maken, tempo houden, en durven bijsturen. En laat dit moment in het jaar daar nou perfect voor zijn.

Denk er eens over na: je hebt al vijf maanden aan data, ervaringen en klantfeedback in handen. Je weet wat gewerkt heeft — en wat niet. Wat als je al die inzichten nu gebruikt om het roer net even om te gooien? Of om juist wél dat ene idee uit te voeren dat al maanden op de plank ligt?

Geen paniek, wel actie

Het goede nieuws: je hoeft het niet grootser te maken dan het is. Sterker nog, dit is hét moment om te snoeien. Weg met die ellenlange plannen en niet-afgevinkte to-do lijsten. Wat overblijft, is focus. En een paar slimme marketingacties waarmee je dit jaar alsnog eindigt met impact, energie en een goed verhaal.

Hieronder een paar concrete richtingen:

1. Snoei in je plannen, kies voor één heldere focus

Stop met alles willen doen. Kies één strategische prioriteit voor je marketing: bijvoorbeeld een leadcampagne voor een nieuwe dienst, een terugkerende contentserie voor thought leadership of een scherpe klantcase die je salesteam écht verder helpt.

Tip: Zorg dat sales en marketing op één lijn zitten. Wat is de grootste bottleneck in de funnel? Zet daar je energie op.

2. Gebruik de zomer slim

Ja, het is verleidelijk om de zomer als ‘rustperiode’ te zien. Maar juist nu kun jij bouwen terwijl de rest in relaxstand staat. Werk aan je positionering, stel je contentkalender op voor Q3/Q4, of start die SEO-aanpak waar je telkens niet aan toe kwam.

Pro-tip: Plan alvast een herfstoffensief. Denk in thema’s: cybersecuritymaand in oktober, budgetcampagnes in november, eindejaar reviews in december. Beter voorbereid zijn dan de concurrent is ook marketing.

3. Maak ruimte om te versnellen

In plaats van in standje overleven, mag je nu vol in de versnelling. Dit is het moment om te testen. Om meters te maken. Om die bold move te doen waarmee je opvalt in je markt. Want laten we eerlijk zijn: op LinkedIn valt je post tussen die van duizend anderen. Dan kun je maar beter iets zeggen dat ertoe doet.

Voorbeeld? Zet een brutale campagne op voor je managed services, maak een ludieke video rond je nieuwste tool, of laat je medewerkers het merk laden met persoonlijke content. Mensen doen immers zaken met mensen.

4. Durf hulp in te schakelen

Nee, je hoeft dit niet alleen te doen. Als marketeer in de IT- of Telecombranche heb je al genoeg petten op. Dus waarom zou je niet samenwerken met een bureau dat snapt waar je tegenaan loopt, wat er speelt in je sector, én hoe je impact maakt?

En laat dat nou precies zijn wat wij bij SP*RKL Marketing doen.

Conclusie: jij bepaalt de eindsprint

Het tweede half jaar staat nog wagenwijd voor je open. De vraag is alleen: wat doe je ermee? Laat je het wegzakken in de waan van de dag? Of maak je er een knallende sprint van?

Want eerlijk is eerlijk: de bedrijven die nú durven kiezen, doorpakken en zich strategisch positioneren, staan straks in december met champagne in de hand. En de rest? Die kijkt terug op ‘een druk jaar’ waarin ze ‘veel geleerd hebben’ maar geen resultaat zagen.

Kortom: je hebt nog zes maanden. Maak ze onvergetelijk.

En als je hulp nodig hebt… je weet ons te vinden.

Door: Dominique Bockmeulen, Chief SP*RKL/Directeur @ SP*RKL Marketing

It’s time to SP*RKL…

Laten we een kop koffie drinken (of iets anders)!

Benieuwd wat SP*RKL Marketing voor jou kan betekenen? Bel 085 060 2289 of mail ons dan even, of stuur een berichtje via het contactformulier

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.